SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

Typograficzna reklama imprezy i różowa maska teatralna

Do posłuchania

21 kwietnia 2022
Rysunkowy portret Adama Florczyka
Udostępnij

Uwielbiam teksty kultury, które można przyswajać na różne sposoby. Tak jak dramat, z jednej strony oglądany na scenie w rozbudowanej formule teatralnej, z drugiej intymnie czytany w łóżku przed zaśnięciem. Niby ten sam punkt wyjścia ale zupełnie inna relacja z dziełem i inne emocje. Jest też trzecia droga, pośrednia – spotykamy się, by posłuchać jak dramat czyta ktoś inny. Interpretuje go głosem, by pobudzić wyobraźnię publiczności. Piszę o tym, bo właśnie startuje w naszym mieście akcja Czytania Dramatu Współczesnego.


Inicjatorką tego przedsięwzięcia jest Katarzyna Linke, dwukrotna stypendystka Prezydenta Miasta Częstochowy, która już kilkakrotnie dała się poznać miłośnikom teatru niezależnego w mieście. Jej ostatni monodram „Dziewięć sekwencji z życia matki" został wyróżniony statuetką „Częstochowskiego Galla”. Tym razem jednak namówiła Bibliotekę Publiczną i Teatr Nowy w Częstochowie, by wspólnie powrócić do tradycji regularnego czytania dramatów. Linke sama przyznaje, że taka forma ekspresji to dla niej okazja, żeby dostarczyć odbiorcom innych wrażeń niż widowisko teatralne. Oglądając spektakl widz ma znacznie więcej „podane na tacy", a taka formuła pozwala uruchomić wyobraźnię odbiorcy. Praca nad czytaniem trwa również znacznie krócej niż przygotowanie spektaklu, a jest przecież tyle istotnych tematów, które warto poruszać.


Moim zdaniem warto wspierać swoją obecnością takie inicjatywy z kilku powodów. Po pierwsze czytanie dramatu to fantastyczny pretekst do spotkania towarzyskiego wokół teatru. I nie ma co kręcić nosem, to właśnie w takich sytuacjach tworzy się środowisko, to najczęściej przy okazji tego typu wydarzeń rodzą się najciekawsze pomysły, inicjatywy. Po drugie, to doskonały sposób, by trzymać rękę na pulsie. Nie oszukujmy się, nie ma szans, by śledzić większość teatralnych premier w kraju. Trudno jest też zdobyć teksty dramatów do samodzielnego przeczytania. Warto więc potraktować tę akcję jako krótki przegląd dramaturgii współczesnej. Po trzecie wreszcie, nie można nie doceniać potencjału performatywnego tego typu występów. Bo mogłoby się wydawać, że to jakaś forma pośrednia – coś pomiędzy teatralną próbą czytaną, a radiowym słuchowiskiem. Dobrzy aktorzy potrafią jednak ograniczenia wynikające z natury takiego występu zmienić w atuty. Zaskoczyć formą czy interpretacją, ograniczając się przy tym do najprostszych środków.


Plan Czytania Dramatu Współczesnego rozpisany jest z góry na pół roku. Jego kolejne odsłony odbywać będą się naprzemiennie w częstochowskich bibliotekach oraz lokalach Alternatywa 21, związanych z Teatrem Nowym. Lektorami będą zaś aktorzy, w mniejszym lub większym stopniu, związani z częstochowską sceną niezależną. I tak już dziś – 21 kwietnia – w Klubokawiarni Alternatywa 21, będzie okazja wysłuchać „Najwięcej samobójstw zdarza się w niedzielę” Anny Burzyńskiej, w interpretacji Katarzyny Linke i Pawła Bilskiego. To tragikomiczna opowieść o parze młodych ludzi, którzy pogrążyli się całkowicie w gonitwie za kolejnymi szczeblami kariery, wyznacznikami prestiżu oraz ulotnym poczuciem samospełnienia. I jak nie trudno się domyślić, boleśnie zderzają się z fundamentalnymi pytaniami o sens, cel, koszt ponadmiarowej konsumpcji oraz naturę ludzkiej samotności. Następnie, 26 maja, pomysłodawczyni projektu wraz z Katarzyną Ziębińską mierzyć się będzie, w Bibliotece Głównej, ze sztuką „Córka” Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej. Rozpisana na najwyższych emocjach konfrontacja dorosłej córki z matką to rama, wokół której snuje się opowieść o tym jak różnie pamiętamy przeszłość, jak łatwo jest ranić najbliższych oraz jak bezradni bywamy w takich relacjach.


Wakacje z czytaniem dramatów zapowiadają się natomiast w różnych odcieniach komedii. 30 czerwca przenosimy się na Stary Rynek, do Kawiarni Alternatywa 21, gdzie Arleta Lizoń, Anna Wilk, Adam Rosa oraz Igor Tajchman przeczytają „Chwałę Bohaterom”, ukraińskiego dramaturga Pawło Arje. I niby czeka nas pełna humoru opowieść o spotkaniu w szpitalu dwóch weteranów: czerwonoarmisty i upowca, ale pod naskórkiem tekstu czaić będą się najtrudniejsze tematy: wojna, pamięć historyczna, nienawiść, miłość oraz dialog skazany na porażkę. Z kolei 21 lipca, w Filii nr 14 częstochowskiej biblioteki, po raz kolejny wybrzmi tekst Anny Burzyńskiej. Tym razem będzie to „Nocny portier i kobieta finalna” w interpretacji Małgorzaty Modrzyckiej i Rafała Kwaska. Czarna komedia pełna trupów, niesamowitych zbiegów okoliczności i nieoczekiwanych zamian ról. 18 sierpnia, w Kawiarni Alternatywa 21, będzie można natomiast usłyszeć „Fly Me To The Moon”, irlandzkiej pisarki Marie Jones. Opowieść o dwóch pracownicach społecznych i ich zmarłym podopiecznym. Rozpisaną na dwa kobiece głosy (Gabrieli Bissinger i Katarzyny Linke) farsę napędza ludzka potrzeba wydobycia się z finansowego dołka, która często prowadzi na moralne pole minowe i karuzelę absurdalnych wydarzeń.


Finał całego projektu odbędzie się 22 września w Bibliotece Głównej i będzie spotkaniem z hiszpańską dramaturgią współczesną. „Little Pony” Paco Bazerra, który przeczytają Katarzyna Linke i Michał Bajor, to na podstawowym poziomie opowieść o przemocy w szkole, w głębi zaś swoisty traktat o potrzebie walki o własne przekonania i wartości. Opowieścią o współczesnym człowieku, który nawet nie zauważa, że tonie w oceanie nietolerancji, agresji, nienawiści, homofobii, opresji wobec odmienności i innej wrażliwości.


Zatem chodźcie posłuchać teatru! Wszystkie czytane spotkania z dramatem współczesnym rozpoczynają się o g. 18.00, a wstęp na nie jest wolny.

Następny wpis
Wojtku Ty Nasz →

Cykle CGK - Autorzy