Widownia kinowa
10/2020

Pobierz PDF

FILMOWE PASJE

Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie od kilku lat jest organizatorem konkursu filmowego „Video, ergo sum - Widzę, więc jestem”, skierowanego do młodzieży oraz osób dorosłych, amatorsko zajmujących się wideo. Konkurs jest próbą wskazania na wartości związane z kulturą filmową i językiem filmowym, w erze globalnej wioski medialnej.


Świat się zmienia. Film powoli zostaje naszym podstawowym narzędziem komunikacji, szczególnie na portalach społecznościowych. Dla młodego pokolenia filmy stały się także pierwszym źródłem wiedzy i rozrywki. Jednak dziś, myśląc: film, niekoniecznie mamy na myśli kino czy telewizję. Prowadząc od kilku lat zajęcia edukacji filmowej w regionie, zawsze pytam dzieci i młodzież, czy lubią kino, jakie filmy ich najbardziej interesują i gdzie te filmy oglądają. Większość odpowiada, że jednak w Internecie, na popularnych platformach, oferujących za drobną opłatą dostęp do szerokiej oferty filmów, kreskówek oraz seriali. Natomiast Youtube stanowi dla młodych swoistą przestrzeń komunikacyjną, szybki lek na nudę. Jest on jednak portalem nastawionym na konsumpcję niekoniecznie głębokich treści – mówi Ewelina Ignaszak-Stolarska, która z ramienia Regionalnego Ośrodka Kultury w Częstochowie koordynuje konkurs.


W związku z tym wszystkim warto z jednej strony wsłuchiwać się w to, co do powiedzenia mają młodzi, by zrozumieć, jak oni postrzegają dziś filmy, a z drugiej - zachęcić ich, aby poznali fundamenty warsztatu filmowego oraz byli świadomymi i krytycznymi widzami. Takie ambicje ma też konkurs „Video, ergo sum - Widzę, więc jestem”. Prace zgłaszane są w trzech kategoriach: Film, Plakat, Recenzja. Celem konkursu na krótki film jest pokazanie różnorodności postrzegania rzeczywistości oraz tendencji w wyborze tematu. Konkurs zachęca do realizacji filmów za pomocą prostych i powszechnie dostępnych środków, takich jak: telefon komórkowy, aparat fotograficzny z funkcją nagrywania, tablet, kamera. Jury każdorazowo wysoko ocenia te filmy, które mają ciekawą perspektywę, interesujący temat, operują różnorodnymi środkami stylistycznymi, posiadają walor artystyczny i komunikują widzom coś ważnego - dodaje Ewelina Ignaszak-Stolarska. Przedmiotem części plastycznej jest wyłonienie najciekawszych plakatów do wybranego filmu. Natomiast celem trzeciej części konkursowej jest napisanie krótkiej recenzji dzieła wybranego z przedstawionej przez organizatora listy filmów.


Kiedy spojrzy się na pięć poprzednich edycji konkursu, widać wyraźnie, że większość uczestników to zdecydowanie osoby młode - młodzież szkolna i studenci, rozwijający swoje pasje, a jednocześnie chcący się pochwalić posiadanymi umiejętnościami przed szerszą publicznością. Dużą popularnością cieszy się kategoria Film, w której zgłaszane są bardzo różnorodne obrazy. Z racji tego, że jest to konkurs na krótkie filmy, trwające do 15 minut, przeważają impresje, na granicy filmów poetyckich, zapisy subiektywnych przeżyć i wrażeń. Co roku pojawiają się utwory zrealizowane metodą animacji poklatkowej, teledyski oraz minidokumenty. W wielu obrazach widać inspiracje światowym kinem popularnym – opowiada koordynatorka konkursu. Oczywiście nie powinno to w niczym ograniczać chętnych do wzięcia udziału w konkursie. „Video, ergo sum” to inicjatywa, która zachęca do łamania schematów i nieszablonowego myślenia o filmie.


W tym roku prace konkursowe wraz z kartą zgłoszenia można składać do 30 października na adres: film@rok.czestochowa.pl oraz poprzez platformę internetową. Dla zwycięzców przewidziane są nagrody finansowe o łącznej wysokości 4.500 zł. Finał konkursu odbędzie się 20 listopada o godz. 18.00 w Regionalnym Ośrodku Kultury w Częstochowie - będzie wówczas okazja zobaczyć nagrodzone filmy oraz poznać najlepsze recenzje i plakaty filmowe. Więcej informacji dotyczących konkursu można znaleźć na stronie: rok.czestochowa.pl


Warto podkreślić, że w samą ideę konkursu wpisana jest otwartość na zmiany, a organizatorzy uważnie wsłuchani są w głosy sympatyków filmu. Pierwsza edycja konkursu miała zasięg regionalny, ale szybko okazało się, że więcej osób chciałoby wziąć w nim udział i powalczyć o nagrody. Kolejną edycję ogłosiliśmy zatem na terenie całego naszego województwa, jednak prace zaczęły przychodzić z różnych zakątków Polski, stąd ostatecznie zasięg ogólnopolski. Dodatkowo rozszerzyliśmy formę konkursu o kategorie plakatu i recenzji, co spotkało się z zainteresowaniem uczestników i pozwoliło nam stworzyć kompleksową formułę aktywności okołofilmowych – komentuje Ewelina Ignaszak-Stolarska. Krótko mówiąc, konkurs „Video, ergo sum - Widzę, więc jestem” daje miłośnikom filmu szansę wykazać się na wielu polach i jest zachętą do twórczej zabawy.


af