SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

Fotografka Karolina Grzesiak i jej dwa modowe zdjęcia
2/2021

Pobierz PDF

Karolina Grzesiak - poradnik dla początkującego fotografa

Każdego dnia na całym świecie powstają miliardy nowych zdjęć i Ty pewnie też dokładasz do tego swoją cegiełkę. Fotografujesz siebie, bliskich, nieznajomych – to, co na wyciągniecie ręki i to, co daleko. Robisz zdjęcia, by zachować w pamięci ważne dla Ciebie chwile, pejzaże czy zjawiska. Za pomocą fotografii chcesz wyrazić siebie. Chcesz, aby Twoje kadry miały „to coś”, by były wyjątkowe. Niezależnie od tego, co Cię kręci - portretowanie, dokumentowanie, eksperymentowanie w plenerze – stając na starcie fotograficznej przygody, zadajesz sobie pytanie: jak zacząć? Postanowiliśmy Ci pomóc. Zebraliśmy garść porad od znakomitych fotografów związanych z naszym miastem: portrecistki, która fotografuje w gorącym Madrycie; fotoreportera i streetowca, dokumentujących życie naszego miasta; fotografki ślubnej, chwytającej w kadr ważne chwile młodych par; fotografki modowej, współpracującej z branżowymi czasopismami oraz fotografa lotniczego, który obserwuje świat z poziomu chmur. Wszyscy oni opowiadają o swojej pasji i przy okazji zdradzają, co zrobić, by Twoje zdjęcia były coraz lepsze.


KAROLINA GRZESIAK, fotografka modowa


www.karolinagrzesiak.com

www.fleszkastudio.pl


Fotografia mody fascynowała mnie od samego początku. Jak zaczarowana oglądałam edytorialowe historie, w których wszystko było możliwe. Tak zaczęła się moja przygoda z fotografią - od marzenia o kreowaniu pięknej opowieści. Szybko okazało się, że możliwości wyrazu jest wiele i nie ma jednej najlepszej drogi. Jest za to ogrom radości, pracy, nauki, zaangażowania i eksperymentów.


W pierwszej kolejności poznaj swoje narzędzia. Opanuj obsługę aparatu oraz cyfrowej postprodukcji. Pamiętaj, że nie potrzebujesz drogiego sprzętu, aby rozpocząć przygodę z fotografią np. mody. Na początek polecam cyfrową lustrzankę i obiektyw 50 mm f/1.8. Propozycja niskobudżetowa, która daje dużo możliwości. Testuj sprzęt i światło naturalne w plenerze. Działaj z tym, co masz w zasięgu ręki, wystarczy niewiele, aby stworzyć piękną historię. Spróbuj zaznajomić się z takimi programami, jak Lightroom, Capture One oraz Photoshop. Dwa ostatnie to bardzo popularna kombinacja w pracy komercyjnej. To połączenie to mój faworyt.


Oglądaj... Staraj się kształtować swoje oko oraz poczucie estetyki. Z czasem intuicyjnie zaczniesz rozpoznawać dobre zdjęcia. Oglądaj i analizuj zarówno prace mistrzów fotografii, jak i edytoriale modowe w uznanych magazynach, takich jak Vogue. W sieci znajdziesz masę źródeł, chociaż pewnie z czasem docenisz także papierowe publikacje. Staraj się mieć otwarty umysł. Inspiracje znajdziesz wszędzie: w malarstwie, grafice, książkach i filmach. Przyda ci się notatnik, w którym będziesz zapisywać pomysły, plany, myśli.


Ćwicz. Fotografia mody, to praca z modelem/modelką, dlatego staraj się dużo eksperymentować. Na początku możesz fotografować np. koleżanki. Rozwiniesz przy tym swoje umiejętności miękkie. Kluczem do sukcesu jest przyjemna atmosfera. Baw się dobrze na sesji. Eksperymentuj z ubraniami - zwykły materiał, umiejętnie udrapowany, może wyglądać jak elegancka suknia. Liczy się twoja pomysłowość, spryt i wyczucie estetyki.


full-PORADNIK11.jpg


Gdy już poczujesz się pewniej, spróbuj zorganizować swój projekt. Skompletuj zespół. Stwórz moodboard czyli tablicę inspiracji, dzięki której przekażesz ekipie swój pomysł. Styliści, wizażyści, fryzjerzy czy modelki – każdy kiedyś zaczyna. I każdy z nich musi zbudować portfolio, tak jak ty. Pomóżcie sobie nawzajem. Szukaj ludzi na początku swojej drogi, pełnych pasji do mody. Razem możecie działać w ramach TFP czyli „Time For Photos”. W skrócie, każdy w projekcie poświęca swój czas, zasoby i umiejętności, aby stworzyć piękny edytorial, często z możliwością publikacji. Pamiętaj, dotyczy to tylko niekomercyjnych sesji, z których nikt nie czerpie profitów pieniężnych. Angażuj się w ciekawe, rozwijające projekty, ale rozważnie. Pamiętaj również, że sesja modowa to praca zespołowa, każdy ma tu swoją rolę, ale to ty jako fotograf odpowiadasz za efekt pracy całej ekipy. Od ciebie zależy, kogo zaangażujesz do współpracy oraz jaka będzie atmosfera na sesji. Ty prowadzisz twój team.


Publikuj! Pokazuj swoje prace wszędzie, gdzie tylko możesz. Prowadź swój profil na Instagramie. Dobrze jest mieć galerię internetową z własnym adresem www. Staraj się o publikacje w magazynach, czasem wystarczy przesłać do redakcji swój edytorial.


I najważniejsze. Fotografia modowa, kiedyś bardzo elitarna, dziś staje się coraz bardziej popularna i dostępna. Konkurencja jest spora, dlatego musisz być uparty, zdeterminowany, pełen pasji do mody i fotografii. Konsekwencja w działaniu to klucz. Powodzenia!


full-AAAA_GRAFIKA_NA_KONIEC.jpg