SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

Fotografie ze spektaklów "Cudowna terapia" i "?Dziewiąty dzień księżycowy?
3/2021

Pobierz PDF

DWIE KOMEDIOWE PREMIERY

Mimo trudnej sytuacji epidemicznej w kraju i dynamicznie zmieniających się obostrzeń dotyczących kultury, Teatr im. Adama Mickiewicza pracował pełną parą nad premierowymi przedstawieniami. Pierwsze z nich, „Cudowną Terapię”, można już od lutego oglądać na scenie i cieszy się ono olbrzymią popularnością. Premierę kolejnego spektaklu, zatytułowanego „Dziewiąty dzień księżycowy”, zaplanowano na 6 marca. Oczywiście „odmrożenie” częstochowskiej sceny odbywa się z zachowaniem wszelkich reguł bezpieczeństwa oraz z ograniczoną liczbą miejsc na widowni. Oba przedstawienia udało się przygotować przy wsparciu ze środków Funduszu Przeciwdziałania Covid-19.


„Cudowna terapia”, autorstwa austriackiego pisarza i dziennikarza Daniela Glattauera, to brawurowa komedia, wystawiana i doceniana na wielu polskich scenach. W Teatrze im. Adama Mickiewicza na warsztat wziął ją Tomasz Man. Częstochowscy miłośnicy sztuk scenicznych z pewnością pamiętają wyreżyserowaną przez niego „Piaskownicę”, ale może nie wszyscy wiedzą, że w latach 2004-2005 był on w naszym teatrze konsultantem programowym. Man jest zarówno dramaturgiem (autorem takich sztuk, jak „Katarynka”, „Historia pewnej miłości”, „111”, „Dobrze” i in.), jak i doświadczonym reżyserem, który dał się poznać w wielu teatrach w Polsce (realizował spektakle w Szczecinie, Warszawie, Łodzi, Opolu, Wrocławiu, Rzeszowie, Toruniu, Poznaniu).


„Cudowna terapia” to sztuka opowiadająca o przewrotnych losach małżeństwa, które decyduje się na skorzystanie z pomocy psychoterapeuty. Joanna i Valentin zgodni są tylko co do jednego - że zamierzają się rozstać, a zgrany duet stanowią jedynie podczas kłótni. Terapeuta diagnozuje u nich tak ostry stan napięcia, że sięga po specjalną metodę: cudowną terapię. Poddana jej para musi wyobrazić sobie cud - że nagle wszystko jest w porządku. Przynosi to odwrotny efekt: fikcyjne wyobrażenie szczęścia uwypukla tylko pustkę między małżonkami. Sama cudowna terapia zaczyna też przybierać niespodziewany obrót, dochodzi bowiem do odwrócenia ról. W pewnym momencie to małżonkowie przystępują do kontrnatarcia i zaczynają przepytywać terapeutę.


Na częstochowskiej scenie w skonfliktowane małżeństwo wcielili się Teresa Dzielska i Adam Hutyra, a terapeutą został Marek Ślosarski. Warto też wspomnieć, że za kostiumy odpowiada Anetta Piekarska-Man, a za animacje Zuzanna Piekarska. W najbliższym czasie „Cudowną Terapię” będzie można zobaczyć na deskach częstochowskiego teatru 10, 26, 27 i 28 marca.


Zapowiadany na 6 marca, premierowy „Dziewiąty dzień księżycowy” to tragikomedia rodzinna w trzech aktach, napisana przez ukraińską autorkę Ołeksandrę Hromową. Opowiada ona historię współczesnej rodziny z Kijowa i w krytyczny, ale przy tym ciepły sposób przedstawia panujące w niej relacje. Centralną postacią dramatu jest rozwiedziony Ołeh, utrzymujący bliskie kontakty z byłą żoną Ołeną oraz owdowiałą matką Hanną i jej absztyfikantem Wiktorem. Wszyscy oni prowadzą dość zrównoważone życie, co zmienia się, gdy w progu ich domu staje Iryna, podająca się za wnuczkę zmarłego męża Hanny z pierwszego małżeństwa. Pod pachą trzyma urnę z prochami swojej babci, czyli pierwszej żony męża Hanny. To wywołuje prawdziwą rodzinną burzę, zmusza bohaterów do skonfrontowania się ze starymi i aktualnymi historiami miłosnymi, do zmagań z wszechobecną biurokracją, prowadzi też do nielegalnych działań na cmentarzu. Cała historia zgrabnie opisuje stan świadomości wielkomiejskiego, inteligenckiego środowiska, wykorzystując przy tym dowcipne i inteligentne dialogi.


Za polską prapremierę tej ukraińskiej sztuki, realizowaną na deskach częstochowskiego teatru, odpowiada Michał Zdunik - reżyser młodego pokolenia, dramatopisarz, eseista i kompozytor muzyki teatralnej. Absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz reżyserii w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Autor dramatów: „Lalki”, „Origami”, „Aż do samego końca” oraz „Szczegółowa teoria życia i umierania”. W 2018 r. został laureatem Nagrody Talanton za najlepszy debiut dramaturgiczny na antenie radiowej Jedynki.


W „Dziewiątym dniu księżycowym” na scenie zobaczymy Agatę Ochotę, Sylwię Oksiutę-Warmus, Hannę Zbyryt, Antoniego Rota oraz – gościnnie - Bartosza Buławę. Za scenografię spektaklu odpowiada Anna Adamek, za kostiumy Aleksandra Harasimowicz, muzykę przygotował Aleksander Dębicz, a specjalne projekcje Patrycja Polkowska.


Na koniec warto jeszcze wspomnieć o zaplanowanej na 8 marca specjalnej odsłonie teatralnego Salonu Poezji. Jego bohaterką będzie Anna Świrszczyńska, którą Czesław Miłosz nazywał wielką odnowicielką poetyckiej polszczyzny. Jej wiersze usłyszymy w interpretacji Agnieszki Łopackiej i Małgorzaty Marciniak, a o muzyczne tło wieczoru zadbają Michał Rorat i Krzysztof Niedźwiecki.