CGK 2/2020

Pobierz PDF

Jazzowe requiem

Lutowa edycja festiwalu JAZZtochowa zapowiada się wyjątkowo ekscytująco. Na scenie Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, w ramach projektu Polish Jazz Requiem, zagrają Marcin i Bartłomiej Oleś, Wojtek Jachna, Irek Wojtczak oraz Bartosz Prucnal.


Inspiracją do stworzenia projektu Polish Jazz Requiem był jeden z najbardziej znaczących polskich albumów jazzowych, autorstwa Tomasza Stańki i jego kwintetu, pod tytułem „Music For K”. Sam album, nagrany kilka miesięcy po śmierci Komedy, któremu był poświęcony i dedykowany, stał się jednocześnie hołdem i wyrazem gniewu po odejściu mentora, przyjaciela i wielkiego artysty.


Takiego samego mentora znalazł dla siebie Komeda, pisząc kilka lat wcześniej być może własne opus magnum po śmierci wielkiego Johna Coltrane’a, zatytułowane „Nighttime, Daytime Requiem”. Wiele lat później, po śmierci kontrabasisty Jacka Bednarka, trębacz Andrzej Przybielski skomponował requiem „Epitafium for Jacek”. Podobne kompozycje stworzyli: Andrzej Trzaskowski po tragicznej śmierci genialnego kontrabasisty Scota LaFaro, czy Zbigniew Seifert, dedykujący jeden ze swych utworów pianiście McCoy Tynerowi.


Każda ze wspomnianych tu kompozycji to zupełnie odmienny świat dźwiękowy, zupełnie inna narracja i ciężar, mówiące tyleż samo o twórcy, co o jego podejściu do materii muzycznej. Wszystkie stały się dla członków projektu Polish Jazz Requiem impulsem do stworzenia własnej opowieści o gigantach polskiego jazzu. Skąd się wywodzą? Kto był dla nich największą inspiracją? Co po tych fascynacjach pozostało i czy zdążyli o nich opowiedzieć? Na te pytania warto będzie poszukać odpowiedzi 28 lutego, w OPK „Gaude Mater”