SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

Monumentalny mural w centrum Częstochowy ? ?Wieża Babel?
1/2019

Pobierz PDF

MIEJSKA WYCIECZKA - MURALE

Turystyczna strona naszego magazynu była w minionym roku pełna podróżniczych inspiracji. Skoro nabraliśmy wystarczająco dużo motywacji do wyruszenia w świat, zapraszam do zdobycia doświadczenia, zaczynając od poznania naszego miasta. Proponowane wycieczki z założenia mają być pomysłem na spędzenie popołudnia, a w przypadku odwiedzin przyjaciół czy rodziny uwolnią nas od zastanawiania się, „co by tu im pokazać?”. Każdorazowo będziemy proponować kilka atrakcji dobranych według jednego klucza. Zacznijmy od wycieczki tropem częstochowskich murali. No to, komu w drogę, temu...

STRAŻNIK CZASU
Aleja Wolności 19

Półtora kilometra kwadratowego ściany zamalowanej z inicjatywy częstochowskiego zegarmistrza Stefana Rybickiego, który został tytułowym bohaterem muralu. Tomasz Sętowski stworzył projekt wprowadzający widzów w atmosferę realizmu magicznego - charakterystyczną dla jego malarstwa. W realizacji pomagali mu jak zwykle Mikołaj Sętowski, Tadeusz Kiedrzynek i Marek Laskowski. Uroczyste odsłonięcie „Strażnika Czasu” otwierało 15. Noc Kulturalną. Jeżeli styl pracy przypadł Wam do gustu, zachęcam, by wybrać się do Muzeum Wyobraźni Tomasza Sętowskiego (www.setowski.com).

Spacerem do muralu OUR RUST ul. Nowowiejskiego 6 - 5 minut


OUR RUST
ul. Nowowiejskiego 6

Kolektyw Monstfur zaczynał od malowania drobnych szablonów w najbliższej okolicy. Teraz ich zasięg terytorialny i skala prac przekraczają wszelkie granice. Stali się ważną częścią polskiego świata sztuki. Mural „Our Rust”, największa realizacja twórców w Częstochowie, powstała w ramach VI Strzału Festiwalu ART.eria. Przemijanie materii jest tu pierwszoplanowym tematem, betonowe płyty, główny motyw muralu układają się w swoisty pomnik poświęcony historycznemu przemysłowi w krajobrazie miasta.

Spacerem do muralu NIESKOŃCZONOŚĆ ul. Kilińskiego 6 - 5 minut


NIESKOŃCZONOŚĆ
ul. Kilińskiego 10

Frywolnie wiszące dłonie na ścianie budynku pogotowia ratunkowego nie są konotacją z mieszczącą się wewnątrz instytucją, a jedynie motywem, który w pewnym okresie towarzyszył pracom autora - Cezarego Łopacińskiego. Obraz powstał w ciągu 10 godzin w ramach 10. Nocy Kulturalnej. Co ciekawe, autor, poza samą twórczością w przestrzeni miejskiej, swego czasu zarchiwizował aktywność lokalnych artystów na tym polu, w albumie „Częstochowskie graffiti 1998-2008”.

Spacerem do muralu WIEŻA BABEL ul. Dąbrowskiego 1 - 3 minuty


WIEŻA BABEL
ul Dąbrowskiego 1

Tytułowy, biblijny motyw zdobi ścianę najwyższego budynku, znajdującego się przy reprezentacyjnej arterii miasta, Alei Najświętszej Maryi Panny. Mural zwieńczył 2. edycję akcji „Aleje – tu się dzieje!”, w ramach której przez 4 miesiące odbyło się około 130 darmowych wydarzeń kulturalnych. Pracę stworzył Tomasz Sętowski, a w wykonaniu pomogła mu Grupa Dreamers. w składzie: Mikołaj Sętowski, Marek Laskowski, Filip Krzyształowski i Tadeusz Kiedrzynek.

Spacerem do muralu xO =:O ;> Aleja Najświętszej Maryi Panny 64 - 6 minuty


xO =:O ;>
Aleja Najświętszej Maryi Panny 64

Mural o nazwie „xO =:O ;>” stworzyły Agata Lankamer oraz Emilia Dudziec w ramach VI Strzału Festiwalu ART.eria. Rozpełzł się on na dwie ściany tarasu Miejskiej Galerii Sztuki oraz podłoże przed schodami do niego prowadzącymi. Inspiracją do projektu były rysunki architekta Włodzimierza Ściegiennego, który zaprojektował m.in.pierwotną bryłę Rezerwatu Archeologicznego na Rakowie. Mural ożywa dzięki aplikacji MuralArt przygotowanej przez Marcina Puchalskiego w ramach działań Centrum Amatorskiego Ruchu Artystycznego.

Spacerem do muralu OKO CYKLOPA Aleja Najświętszej Maryi Panny 65 - 3 minuty


OKO CYKLOPA
Aleja Najświętszej Maryi Panny 65

Praca powstała w tym samym roku i w ramach tej samej akcji, co „Wieża Babel”. Jej autor, Jacek Sztuka wykorzystał bramę przy Miejskim Centrum Informacji Turystycznej, aby opowiedzieć swoją mitologiczną historię prosto z antyku. Mural charakteryzuje się tradycyjnymi technikami wykonania i wykorzystaniem elementów otaczającej go przestrzeni, które stały się częścią pracy.