SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

Sylwia Bielecka

Projekt zastępczy
Sylwia Bielecka

Czasy są trudne, trwa pełna mobilizacja, a pomimo tego brakuje rąk na pokładzie. Niedobory także wśród tych, którzy mają pisać co, gdzie i kiedy. Sylwia Bielecka przeczytała w życiu parę książek, obejrzała kilka wystaw, spektakli i filmów. O częstochowskiej kulturze pisywała regularnie dawno temu. W zastępstwie, jak trzeba, gotowa na nowe wyzwania tu i teraz.

Film

Czerwone maki i sanitariuszka

​Przygoda uwierzył, że będzie na planie grał z prawdziwym niedźwiedziem i był tym trochę przestraszony. Tymczasem słynnego Wojtka, towarzysza żołnierzy gen. Andersa, zdobywających Monte Cassino grał pan… z Anglii (siedział w środku i ruszał łapami). Naturalności scenom dodały efekty specjalne.

Teatr

Klimakterium odczarowane. I już

​Są takie słowa, których słuchać nie lubimy, obrazy, których wolelibyśmy nie oglądać i takie momenty, których wolelibyśmy nie przeżywać. A gdyby tak, zamiast lęków i niechęci wziąć byka za rogi i rozprawić się z nim na scenie? Byk ma na imię klimakterium (niektórzy wołają za nim menopauza), a zwycięskim torreadorem została Elżbieta Jodłowska.

Literatura

Demony zabijają naprawdę

​Opętanie i mające mu zaradzić egzorcyzmy, to jeden z częstych motywów wykorzystywanych w kulturze masowej, przede wszystkim w horrorach. Mikołaj Kołyszko, religioznawca, a przy okazji profesjonalny researcher zajmuje się tym tematem od półtora roku. Najciekawszymi, ale i też najbardziej przerażającymi przypadkami, na które trafił, podzielił się z uczestnikami spotkania, podczas Częstochowskiego Dnia Fantastyki.

Sztuki wizualne

Ziemia jako świadek historii

Do 1 marca w Konduktorowni można oglądać wystawę „LA TERRE EST UN HOMME” Michała Kastorego. Obrazo-obiekty, grafiki cyfrowe i rysunki łączą różne style, techniki i materiały, tworząc nie-powtarzalny język wizualny. To nie tylko estetyczne doznanie, ale także intelektualne i emocjonalne wyzwanie, bo ekspozycja porusza też trudne tematy związane z naszą przeszłością i naszą pamięcią o niej.

Teatr

Pomoc domowa, czyli farsa z klasą

Och-Teatr pod kierownictwem Krystyny Jandy w niedzielny wieczór zaserwował publiczności Filharmonii Częstochowskiej prawdziwą ucztę humoru. "Pomoc domowa" rozśmieszyła do łez nawet tych, którzy już byli w nastroju do rozpoczynającego się za kilka godzin Blue Monday (najbardziej depresyjny dzień w roku).

Rozmowy

Hania Zbyryt nie tylko od (na) święta

Rok 2023 jest dla tej aktorki Teatru im. Adama Mickiewicza wyjątkowy. Jej Kunegunda z „Kandyda…” była nominowana do Złotych Masek, dwie role w „Bumie” i w „Polowaniu” przyniosły świetne recenzje. Teraz przygotowuje się do sylwestrowej premiery „Zemsty”, ale w międzyczasie postanowiła zachwycić częstochowian świątecznym repertuarem, tym razem jako wokalistka. Nie wystarczył jej teatr, do swoich występów wykorzystała też filharmonię.

Sztuki wizualne

„Animalis” Bartka Stypki

​Ręcznie wycinane szablony, inspirowane szczególnie ujętymi motywami zwierząt, zamknięte na 12 kartach kalendarza? Czemu nie! Taki właśnie kolekcjonerski, ścienny kalendarz na rok 2024 przygotował Bartek Stypka, znany częstochowski artysta wizualny, jeden z czołowych przedstawicieli polskiego streetartu.

Literatura

Jej poezja zmusza raczej do milczenia niż do zabierania głosu

​Jest absolutnie idealną personifikacją hasła Poezja Jest Najważniejsza. Swój głos ogranicza wyłącznie do wierszy. Twierdzi, że proza, szczególnie fabularna, ją nudzi. Z Marzanną Bogumiłą Kielar, trzeciego dnia festiwalu, rozmawiał Radosław Wiśniewski.

Sztuki wizualne

Sztuka nie tylko ze Słowenii

​Mariaż wina z dobrym jedzeniem wnosi do życia zupełnie nową jakość. A jakby do tego dodać jeszcze dobre, a nawet bardzo dobre malarstwo, to mamy idealne połączenie albo… Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Art Circle Slovenia.

Literatura

Wojciech Tochman. Historia prawdziwa. I wstrząsająca

​„Historia na śmierć i życie” to pretekst do dyskusji. Do dyskusji o zbrodni i karze, o przemocy i zemście, o sprawiedliwości, ale i o prawie. Również o roli mediów, ferowanych przez nich wyrokach i słowach, które przyklejone do zbiorowej pamięci są tak trudne do oderwania. W przypadku tej opowieści jest nim bestia.