SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

CGK 1/2020

Pobierz PDF

POROZUMIENIE BEZ SŁÓW

Częstochowski Teatr Tańca mimo swej wieloletniej historii wciąż zaskakuje. W 2019 roku swoją premierę miał „Faraon” - dziewiętnasty spektakl przygotowany przez artystów pod kierunkiem Włodzimierza Kucy - tancerza, dyplomowanego nauczyciela tańca, choreografa, sędziego freestyle oraz pomysłodawcę i założyciela teatru. Najbliższa okazja, żeby zobaczyć „Faraona” na deskach Akademickiego Centrum Kultury, już 4 stycznia.


Zjednoczonych uznawany jest za dyscyplinę narodową. W Polsce jeszcze do tego daleka droga, ale przez ostatnie lata to połączenie sztuk rozwija się niezwykle dynamicznie. Przez wiele dekad w naszym kraju obowiązującym wzorcem dla takiej formy sztuki scenicznej był przede wszystkim balet radziecki i zespół Mazowsze, ale dzisiaj spektakle takie jak „Faraon” pokazują, że również Pina Bausch nie jest im zupełnie obca. Po upadku komunizmu wiele polskich ośrodków postawiło właśnie na teatr tańca, który pozwalał często na o wiele większą swobodę wyrazu i wybór tematyki. Choć nierzadko dominowało opowiadanie historii i narracyjność. W zespołach wciąż wiele jest z tradycji Grotowskiego, Kantora czy wrocławskiej Pantomimy. To jednak nie powód do wstydu. Doskonałym tego przykładem jest właśnie nasze częstochowskie podwórko. Teatr tańca pod wodzą Włodzimierza Kucy przeszedł drogę od Młodzieżowej Estrady Tanecznej przy klubie mieszkaniowym „Nasza Praca”, przez funkcjonowanie przy uczelni technicznej jako Akademicki Teatr Tańca Politechniki Częstochowskiej aż po samodzielność i wsparcie Stowarzyszenia Przyjaciół CTT. W tym czasie wystawił aż dziewiętnaście spektakli: „Dworzec ZOO”, „Feniks”, „Dracula”, „Co piszczy w trawie”, „Apokalipsa”, „Edyp”, „Promocja”, „Dzwonnik”, „Dziewczyna z pomarańczami”, „Sprzedawca marzeń”, „Aion”, „Kopciuszek”, „Kochankowie dnia – historia jednej fotografii”, „Witkacy”, „Orfeusz” (nagrodzony nagrodą teatralną „Złota Maska”), „Apasz”, „Wyspa Skarbów”, „Nie chcę więcej”. Pod koniec listopada 2019 r. zobaczyliśmy najnowszą premierę - „Faraona”.


Najmłodsi tancerze mają 5-7 lat i poznają ruch, gest, rytm przede wszystkim w formie rytmiki utaneczniającej. Nieco starsze dzieci i młodzież w wieku szkolnym odkrywają ruch i poznają swoje ciało poprzez najróżniejsze style taneczne. Swoją pasję taneczną w ramach CTT mogą rozwijać również dorosłe pary. Częstochowski Teatr Tańca organizuje także pokazy taneczne, warsztaty i jest odpowiedzialny za oprawy choreograficzne najróżniejszych imprez kulturalnych. Przede wszystkim jednak słynie z niezwykłych spektakli tanecznych, które przenoszą widzów w magiczny świat gestu i ruchu, za pomocą których tancerze opowiadają pełne emocji historie.


Najnowszemu spektaklowi „Faraon” patronuje wypowiedź kapłana, bohatera powieści Bolesława Prusa: „Wybacz, dostojny panie – przerwał kapłan. - Zdrajców, gdy będą ci potrzebni, znajdziesz za złoto i klejnoty nawet między kapłanami. Ale ja nie chcę należeć do nich. Bo pomyśl: czy zdradzając bogów, dawałbym ci pewność, że i z tobą tak nie postąpię?” Przypomnijmy tylko, że powieść przybliża losy młodego faraona - Ramzesa XIII, który musi się zmierzyć z zupełnie nową, nieznaną mu sytuacją - zarządzaniem państwem. Okazuje się to jeszcze trudniejsze ze względu na kastę kapłańską, której młody władca nie może ufać. Tę uniwersalną historię tancerze przybliżają widzom.


„Faraon” to widowisko na dużą skalę. Na scenie pojawia się kilkudziesięciu tancerzy: Kacper Trzeciak, Katarzyna Głowacka, Karolina Kuca, Kamil Kuca, Piotr Majer, Bazyli Ogiński, Aleksander Politański, Jakub Morawiec, Marta Gierczak, Zuzanna Witkowska, Natalia Małolepsza, Kamila Wiklińska, Katarzyna Ujma-Maludzińska, Olga Szymczyk, Urszula Janik, Agata Wierus, Julia Stalica, Kamila Zimnowoda, Lena Głogowska, Aleksandra Leletko, Jagoda Wasilewska, Michał Knaś, Bartłomiej Frączek, Kacper Hałaczkiewicz, Zuzanna Bryła, Zuzanna Cierpiał, Natalia Filipek, Alicja Godela, Olga Górnicka, Monika Graj, Kamila Grudzińska, Danuta Hałaczkiewicz, Wiktoria Kaczmarek, Julia Kaczmarzyk, Wiktoria Kiebdój, Patrycja Kościelna, Marta Kowalska, Natalia Kowalska, Wiktoria Kupczak, Natalia Kwaśniak, Zuzanna Meller, Natalia Najman, Kinga Osuchowska, Agnieszka Prudło, Julia Sokołowska, Aleksandra Sufin, Pola Surma, Marcjanna Tomżyńska. Oczywiście za spektakl odpowiedzialna jest rzesza dodatkowych osób, wśród których należy wymienić przede wszystkim reżysera, choreografa, scenografa – Włodzimierza Kucę oraz Mariusza Walaszczyka (oprawa muzyczna), Piotra Golca (scenografia), Ewę Kozak, Ewelinę Szczepaniec, Zenię Piłat, Jolantę Sobczak (kostiumy), Dominikę Radkowską (maski), Tadeusza Stępniaka (oświetlenie) Pawła Stępniaka (nagłośnienie) oraz Sławomira Sobczaka (materiały graficzne).


Każdy kolejny spektakl Częstochowskiego Teatru Tańca pokazuje, że ten rodzaj artystycznej wypowiedzi daje naprawdę ogromne spektrum możliwości przekazu i pozwala zmieścić w przedstawieniu wiele form wyrazu. CTT za każdym razem zaś udowadnia, że ma naprawdę spory potencjał, aby z nich wszystkich twórczo korzystać, co otwiera przed tancerzami wiele drzwi do dalszego rozwoju i kolejnych sukcesów na polskich i europejskich scenach.


Sylwia Góra