SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

Obraz Katarzyny Winczek zbudowany na bazie mapy
10/2021

Pobierz PDF

TERYTORIA I GRANICE

8 października o godz. 18.00 Muzeum Częstochowskie zaprasza do Galerii Dobrej Sztuki na wernisaż wystawy „Terytoria. Granice. nowa odsłona” Katarzyny Winczek. Zapowiada się wyjątkowa opowieść wizualna o przestrzeni, o tym, jak ją postrzegamy na co dzień i jak przetwarzamy ją nieustannie w myślach, na papierze oraz przez różnorodne działania.


Projekt graficzny „Terytoria“ wyraża różne doświadczenie przestrzeni krajobrazu - w sensie rzeczywistym, topograficznym i metaforycznym. To, co zapisane na powierzchni, widoczne dla ludzkiego oka, skrywa inne linie i kształty - funkcjonujące w pamięci pokoleń nieistniejące już granice; miejsca czytelne, unaocznione dzięki nowoczesnej technice. Granice rzeczywiste, byłe lub zaplanowane, są często historią wojen, ścierania się i wzajemnego wyniszczania. Linie podziału, zarysy miejsc i terytoria, te pod ziemią, i te na jej powierzchni - uformowane przez czas, żywioły i ludzką ekspansję - nakładają się na siebie, tworząc w jednostkowej pamięci wielowarstwowy, zagmatwany wzór. W jak sposób pojęcia terytorium, granicy, wolności ponownie zaczynają być istotne dla funkcjonowania
człowieka we współczesnym świecie?
- tak o swojej wystawie opowiada Katarzyna Winczek.


Prezentowane na wystawie „Terytoria. Granice. nowa odsłona” prace to swoista artystyczna dokumentacja zmian, jakie zachodzą w otaczającej nas rzeczywistości. Próba uchwycenia podskórnych procesów zmieniających zarówno krajobrazy, jak i nasze sposoby na ich opisywanie, systematyzowanie. To opowieść o przestrzeni, pamięci oraz upływającym czasie.


Pojęcie przestrzeni, w znaczeniu realnego otoczenia oraz w jej przenośnym sensie, wiąże się z przemieszczaniem się. Zbliżony proces ruchu, poruszanie się po ograniczonej powierzchni matrycy cechuje moje obecne artystyczne działania. Zamysł nowego, powstającego od 2019 roku cyklu „Terytoria”, polega na tworzeniu grafik unikatowych, które bazują na kolejnych warstwach rysunkowych, powstających na tej samej powierzchni danej matrycy. Metalowa płyta przestaje być matrycą w tradycyjnym rozumieniu, staje się źródłem wielu różnych, zmieniających się z czasem obrazów. Aż do granicy czytelności. Kolejna warstwa rysunkowego zapisu jest działaniem radykalnym, nieodwracalnym; przekształca obraz, uniemożliwiając powrót do poprzedniego stanu. Symboliczne znaczenie tego procesu znalazło niezamierzone odzwierciedlenie w aktualnej, niepewnej, zachwianej, pandemicznej rzeczywistości roku 2020, 2021… Prezentowane grafiki są wizualnym efektem kolejnego etapu poszukiwań zainicjowanych badaniami w zakresie związków sztuki, grafiki i ekologii. W szczególności zastosowania technik non-toxic na wszystkich etapach powstawania graficznego obrazu w druku wklęsłym, np. bezkwasowego trawienia miedzianej matrycy, mediów na bazie akryli, fotopolimerowych powłok, wodozmywalnych farb do druku – dodaje artystka.


Katarzyna Winczek pracuje w Katedrze Grafiki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. W latach 2008-2012 pełniła funkcję kierownika Zakładu Grafiki, następnie, w okresie 2012-2016 była Prodziekanem ds. Nauki, a od roku 2019 jest Dziekanem Wydziału Sztuki. Jej obecne zainteresowania badawcze i artystyczne koncentrują się wokół nietoksycznych technik grafiki warsztatowej oraz związków sztuki i ekologii. Swoje prace prezentowała na licznych wystawach indywidualnych. Brała udział w ponad stu krajowych i międzynarodowych ekspozycjach grafiki i rysunku. Ma na koncie kilkanaście nagród i wyróżnień.


oprac. af