SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum koncertuje w kościel
CGK 12/2019

Pobierz PDF

MUZYCZNE SACRUM I PROFANUM

Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka zajął się kompozycjami Romualda Twardowskiego. Efektów można posłuchać na wydanej w tym roku płycie „Romuald Twardowski. Sacrum. Profanum”.


„Romuald Twardowski. Sacrum. Profanum” to owoc pracy Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka, przy współpracy z samym kompozytorem – Romualdem Twardowskim. To nie tylko tytułowe zbliżenie wartości sacrum i profanum, ale również spotkanie dwóch wybitnych osobistości – kompozytora i dyrygenta.


Romuald Twardowski to bardzo silna osobowość. Każdy, kto spotkał go na swojej drodze wie, że jest bezkompromisowy i bardzo stanowczy – mówi Janusz Siadlak, dyrygent chóru Collegium Cantorum. – Pierwszym kompozytorem, którego twórczość nagrałem z Chórem, w ramach cyklu wydawniczego współtworzonego z wytwórnią DUX, był Juliusz Łuciuk. Jest on zupełnie inną osobowością – więcej w nim łagodności i spokoju. Przeprowadziłem z nim bardzo dużo wielogodzinnych rozmów, które płynęły w różnych kierunkach. Natomiast rozmowy z Romualdem Twardowskim były bardzo konkretne, zaplanowane i przemyślane. Te różnice między kompozytorami widać doskonale w ich twórczości i w naszym podejściu do wykonywania ich utworów. Współpraca zarówno z Łuciukiem, jak i z Twardowskim była bardzo twórcza i ważna, każda z nich jednak była inna, miała inny rytm, na inne aspekty wykonawcze kładliśmy nacisk.


Album „Sacrum. Profanum” – dofinansowany przez Urząd Miasta Częstochowy oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyczny Ślad” – zwraca uwagę na ważny i pokaźny wkład Twardowskiego w rozwój polskiej muzyki chóralnej. Dlatego możemy posłuchać utworów pochodzących z różnych okresów twórczości kompozytora, jak chociażby: „Nokturny” I i II (z 1960 roku), „Kołysanki” I i II (1960 r.), „Carmina de mortuis” (1961 r.), „Lamentationes” (1979 r.), „Mały koncert na orkiestrę wokalną” (1988 r.) i „Wsiakoje dychanije” (1996 r.), ale również młodsze kompozycje, takie jak „Chwali, dusze moja, Gospoda” (2000 r.), „Błagosławi dusze moja, Gospoda” (2005 r.), „Cantus sancti Casimiri” (2012 r.) czy też „Exultate, jubilate” (2017 r.).


Utwory na płycie to przegląd bardzo różnorodnej twórczości Twardowskiego. Kompozytor przez lata swojej działalności nie skupiał się tylko na jednym stylu i jednym gatunku, eksplorując nowe muzyczne tereny – dodaje Siadlak. – Na albumie znajduje się zatem muzyka zarówno świecka, jak i sakralna. Wśród utworów świeckich warto wymienić doskonały „Mały koncert na orkiestrę wokalną”, który razem z Collegium Cantorum, wtedy Chórem Akademickim, nagraliśmy w 1996 roku. Powrót do tego utworu wywołał wiele wspomnień. To był początek drogi mojego zespołu, niewątpliwie bardzo ciekawy czas, do
którego z przyjemnością wracam we wspomnieniach. Innym z utworów, który pojawił się na płycie, a z którym zespół miał już do czynienia, jest „Wsiakoje Dychanije”. Utwór ten zapewnił nam nagrody na prestiżowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.


Przedpremierowy koncert z muzyką z „Sacrum. Profanum”, odbył się 10 października w Filharmonii Częstochowskiej. Premierowo Chór Collegium Cantorum wystąpił 20 października w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie. Album „Romuald Twardowski. Sacrum. Profanum” jest już dostępny w sprzedaży.


mw