SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny
Trzy zdjęcia. Na pierwszym są trzy siedzące aktorki, a za nimi dwóch aktorów, z których jeden jest odwrócony plecami, a drugi trzyma się za głowę i ma otwarte usta. Na ścianie wisi obraz, z którego wynurza się postać człowieka. Na drugim zdjęciu jest plakat Festiwalu "Przez dotyk", na którym narysowana jest kobieta w białym welonie i mężczyzna w garniturze i muszce. Na trzecim zdjęciu są aktorzy tańczący na scenie teatralnej w krótkich, błękitnych spodenkach trzymający kolorowe wiaderka.
9/2018

Pobierz PDF

RODZINA PRZEZ DOTYK

Teatr im. Adama Mickiewicza zaprasza w tym roku na Przegląd Przedstawień Istotnych od 21 do 30 września. Pretekstem scenicznych spotkań będzie rodzina - taka „Rodzina plus minus”. Podana na osiem sposobów, przez siedmiu teatralnych master-szefów z różnych części Polski. Polecamy tę niezwykła ucztę!

Przegląd otworzy 21 września spektakl „Pustostan” Teatru Polskiego z Bielska- Białej. To groteskowy dramat rodzinny Maliny Prześlugi, rozgrywający się podczas jednego wieczoru – kolacji wigilijnej. To obraz współczesnej rodziny, która bardziej czeka na kolejną emisję filmu „Kevin sam w domu”, niż wspólne świętowanie.

22 września w menu rodzinnym dwie pozycje. Jako pierwszy - monodram „I będą święta” w wykonaniu Agnieszki Przepiórskiej. To monolog kobiety, która straciła męża w katastrofie lotniczej. Spektakl, wyreżyserowany przez Piotra Ratajczaka i napisany przez Piotra Rowickiego, zainspirowany jest reportażami i wywiadami prasowymi. Monodram został już wyróżniony nagrodami na czterech festiwalach teatralnych. Tego samego dnia słodko-gorzkie przedstawienie „Żarty z życia”, na podstawie opowiadań Antoniego Czechowa, zaprezentuje gospodarz przeglądu, czyli częstochowski teatr.

Następnego dnia - 23 września – również dwa teatralne dania. Monodram „Tato nie wraca” Agnieszki Przepiórskiej oparty na jej osobistych doświadczeniach. Autor tekstu, ceniony dramaturg Piotr Rowicki, ze wspomnień Przepiórskiej uczynił uniwersalną historię młodej kobiety, która dorastała bez ojca. Tego samego dnia będzie można również zobaczyć przedstawienie „Tata ma kota (albo Poczytaj mi Tato)” Szymona Bogacza, w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego. Sztuka jest subiektywnym spojrzeniem na problem rozpadających się małżeństw i dzieci, do których ojcowie zazwyczaj tracą swoje prawa. W spektaklu Sceny Prapremier InVitro zobaczymy Przemysława Sadowskiego. Teatr Proxima z Krakowa zaserwuje w piątek, 28 września wspaniale zainscenizowaną tragikomedię o chorwackiej rodzinie - jej traumach i radościach - zatytułowaną „Murzyni we Florencji”. Historia autorstwa Vedrany Rudan jest opowiadana z niecodziennej perspektywy dwóch płodów, które w brzuchu matki podsłuchują trzy wcześniejsze pokolenia - i układają różne wersje przyszłości swojej i swoich przodków.

„Bóg mordu” to danie niezwykłe, komedia psychologiczna jednej z najpopularniejszych autorek w Europie, Yasminy Rezy. Akcja spektaklu rozgrywa się w czasie rzeczywistym, podczas spotkania dwóch małżeństw, które chcą obgadać bójkę swoich dzieci. Na scenie 29 września, obok aktorów Teatru Nowego im. Witkacego ze Słupska, zobaczymy również Katarzynę Maciąg i Lesława Żurka. Finałem dwunastej odsłony „Przez Dotyk” będzie spektakl „Tato” Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej z Teatru Bagateli. Jest to dramat o skomplikowanych relacjach ojcowsko-synowskich, któremu towarzyszy muzyka wykonywana na żywo przez aktorów. Tegoroczny przegląd jest zróżnicowany, w sensie języka teatralnego. Każdy z prezentowanych w nim spektakli jest na swój sposób spektaklem prowokującym do zastanowienia się nad współczesną rodziną. Osobiście cieszę się, że w kilku z nich poruszany jest problem roli ojca w rodzinie lub do czego prowadzi jego brak – mówi dyrektor Teatru im. Adama Mickiewicza Robert Dorosławski.

Magda Fijołek