SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny
Typograficzna reklama 'PO-MOSTY' - międzynarodowego festiwalu sztuk wizualnych 2022

Sztuki wizualne

PO-MOSTY – międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych

Częstochowa ()
2022-10-07, godz. 18:30 2022-10-07, godz. 19:30 2022-10-10, godz. 18:00 2022-10-14, godz. 19:00 2022-10-22, godz. 19:00
Udostępnij

„PO-MOSTY” – międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych 2022

W „PO-MOSTACH” interesują nas różnorodne realizacje z zakresu malarstwa, rysunku, grafiki, fotografii, rzeźby, instalacji, video – artu, tkaniny artystycznej, które dotykają zagadnienia wielokulturowości, ukazując bogactwo jej wątków i motywów. Szukają „pomostów” łączących różne narodowości lub mówiących o wykluczeniu, problemie współczesnej unifikacji, tudzież ocierających się o magiczno – religijną funkcję sztuki. Prace łączy też motyw homo viatora, emigranta, migranta doświadczającego wielokulturowej palety rzeczywistości oraz motyw wojny co jednych dzieli, a innych łączy.


Festiwal jest rozwinięciem projektu zainicjowanego w 2020 roku, a oscylującego wokół zagadnień wielokulturowości, na który złożyły się następujące działania: plener „Na bieszczadzkim szlaku” i wystawa poplenerowa w Bandrowie Narodowym (2020); wystawa w Muzeum Częstochowskim – Galeria Dobrej Sztuki, pt.: „Podróż na Wschód – Wielokulturowość. Wystawa międzynarodowa” (2020-21); międzynarodowa wystawa „Po-Mosty żywiołu wielokulturowości” w Muzeum Regionalnym im. Adama Fastnachta w Brzozowie (2021); międzynarodowa wystawa „BOGU – CHWAŁA. Historia i tożsamość. Polska, Ukraina, Słowacja, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina w Miejskim Centrum Kultury w Boguchwale (2021); plener artystyczny „Częstochowa & Jura”, w którym uczestniczyli artyści głównie z Polski oraz Ukrainy, zaś pokłosiem ich spotkania była międzynarodowa wystawa poplenerowa „Częstochowa. Miasto na Jurze” w Muzeum Częstochowskim – Stary Ratusz (sierpień 2022).


Festiwal rozpoczniemy 7 października 2022 roku wystawą w Muzeum Częstochowskim – Galeria Dobrej Sztuki oraz ekspozycją w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater”. 10 października zapraszamy do Miejskiej Galerii Sztuki – Galeria Zwiastun, a potem 14 i 22 października do Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie.


Na festiwalu zobaczymy prace ok. 130 artystów z Polski, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Peru, Litwy, Łotwy, Armenii, jakich drogi się przecinały, stykały tworząc płaszczyznę wielokulturowego doznania. Silną grupę stanowią tu artyści, będący jednocześnie animatorami kultury, którym bliskie jest budowanie artystycznych pomostów.


7.10.22 – Międzynarodowa wystawa „Geografia miejsc, topografia zmysłów”;
Muzeum Częstochowskie – Galeria Dobrej Sztuki;
wernisaż o godz. 18.30

To wystawa inaugurująca „PO-MOSTY” – międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych 2022 i sygnalizująca ścieżki, którymi pragniemy podążać w tym roku. Jej tytuł zaproponowała Sofia Kaskun – prezes NGO „Ekologia. Kultura. Sztuka”; partner projektu, z którym wielokrotnie współpracowała już Grupa artystyczna Atina.
W tym zderzeniu spojrzeń pojawią się:
– Piotr Barszczowski – z „Ostatnią Wieczerzą XXI” nagrodzoną złotym medalem im. Wawrzyńca Wspaniałego „Lorenzo il Magnifico” w kategorii Sztuki Multimedialne oraz nagrodą publiczności na XIII Biennale Sztuki we Florencji;
– Małgorzata Chmielowska – z relacją międzyludzką;
– Piotr Cyrol – z egzotycznym cyklem fotograficznym;
– Bogusław Doba – z analizą idącego przed siebie;
– Anita Grobelak – z pożarem katedry z 2019 roku, który z Jesiennego Salonu Sztuki we Lwowskim Pałacu Sztuki wrócił do Polski tuż przed wojną;
– Monika Hartman – z odwołaniami do protestantyzmu i „Biblii”;
– Waldemar Jarosz – z nią i z nim;
– Małgorzata Kania – z podróżnikami przestworzy;
– Jerzy Klimczak – z wymowną Buczą;
– Carolina Khouri – z wynikami londyńskich odpowiedzi na fundamentalne pytania egzystencjonalne o sytuację człowieka w chwili zagrożenia
(Covid 19, pandemia, lockdown, wojna);
– Oleksander Korowaj – z fortuną, retro, kolebką, gwiaździstym naszyjnikiem i kwiatem paproci
– Andrzej Kotlarczuk z „Identyfikacją” z pogańskiego Polesia;
– Alicja Kowalska – z etnograficzną dygresją odsyłającą do tańca;
– Seunguk Lee – z koreańską subtelnością w rzeźbie;
– Elżbieta Ledecka – z ideą dostojnego domu;
– Lech Ledecki – z symfonią dźwięków;
– Olha Lukovska – z sentymentalnym dyptykiem ze Lwowa;
– Ewa Miśkiewicz – Żebrowska – z falą;
– Rozalia Nowak – z romskim akcentem, z Papuszą i Fridą;
– Mykoła Opanaszczuk – z etnograficznym studium ludowych, ukraińskich strojów;
– Olga Opanaszczuk – z geometrią zmysłów i alchemią snów;
– Zoriana Opanaszczuk – z haftowanymi chrząszczami zdobionymi ornamentami ze starych ręczników z różnych regionów Ukrainy;
– Andrzej Orlik – z błędnym rycerzem;
– Marian Panek – z detalem kropki, którą zwykł stawiać;
– Beata Petryczka – ze studium czerni, a może bardziej ziemi;
– Katarzyna Raczkowska – z zapisem pewnej podróży;
– Joanna Sidorowicz – ze śląską instalacją;
– Kostya Smolyaninov – z projektem „Sweet Home Halyčyna”;
– Wojciech Antoni Sobczyński – z rzeźbiarskim skokiem poprzez;
– Roman Uwarow z reinterpretacją ludowej lalki motanki w kontekście wojny na Ukrainie;
– Diana Żarów – z muzyką, która łączyła od wieków.


7.10.22 – „Pomiędzy Żółkwią a Stilskiem”;
Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”;
wernisaż godz. 19.30

To dość nostalgiczna opowieść o Żółkwi słynącej z bogactwa zabytków oraz prehistorycznym siedlisku „Białych Chorwatów” na Ukrainie. Europejskie dziedzictwo kulturowe, którego los obecnie stoi pod znakiem zapytania. Sacrum – tradycja – mit zestawione z okrutną prozą życia.


W OPK „Gaude Mater” zobaczymy zdjęcia z rezydencji „Poznawanie kraju przez obiektyw kamery”, która odbyła się w Żółkwi w październiku 2021 r. przy wsparciu finansowym Ministerstwa Młodzieży i Sportu Ukrainy. Fotografie, jakie wykonali:
– Alina Rega;
– Anna Czerkas;
– Georgy-Anatoliy Bushmin;
– Daria Koltsova;
– Daria Melnikova;
– Karina Strokan;
– Kristina Pashkina;
– Lesya Kovalchyshyn;
– Liana-Maria Blikharska;
– Nazariy Zanoz;
– Natalia Hasanshin;
– Natalka Shkoropanyak;
– Natalia Melnyk Yarema Ostrovsky


oraz zdjęcia z rezydencji „W obiektywie – dziedzictwo kulturowe”, która odbyła się na terenie Rezerwatu Historyczno-Kulturalnego „Stylskie Gorodiszcze” w lipcu 2021 r. przy wsparciu grantowym Ukraińskiej Fundacji Kultury, a w jakiej uczestniczyli następujący artyści:

– Alyona Małaszyna;
– Andrij Symonenko;
– Wiktoria Lichołot;
– Jewhen Worożejkin;
– Maryna Czorna;
– Olesya Saenko;
– Olga Zarechnyuk;
– Taras Pakholyuk;
– Yuriy Levitsky
– Yurko Morikvas.


Dopełnieniem wystawy fotograficznej jest video – art Danylo Chushak “Live at Dyravets Stone – Dubrowa, Stilsko” oraz film „Habitats” Myroslava Trofymuka, oparty na legendach i opowieściach o „Stylskie Gorodiszcze”. Został on zrealizowany w ramach projektu „W obiektywie – dziedzictwo kulturowe” przez organizację pozarządową „Ekologia. Kultura. Sztuka” na terenie rezerwatu historyczno-kulturowego „Stylskie Gorogicze” i regionalnego parku krajobrazowego „Stylskie Gorbohiria” przy wsparciu Ukraińskiego Funduszu Kultury.
Myroslav Trofymuk – reżyser, operator, operator drona, montaż;
Andriyan Veremienko – operator;
Anya Styopina – projekt produkcji;
Roman Buta, Bohdana Kuzmenko – operatorzy dronów;
Realizację obu projektów pilotowała Sofia Kaskun – prezes NGO „Ekologia. Kultura. Sztuka”.


10.10. 22 – Mosty zamiast murów – Galeria Zwiastun w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie;
wernisaż godz. 18.00

„Mosty zamiast murów” to wieloetapowy projekt o budowaniu komunikacji; alegoryczna opowieść o tęsknocie i marzeniu aby móc pokonać wszelką przeszkodę, barierę, kordon, granicę; każdą niemożliwość dotarcia do miejsc i ludzi, których chcielibyśmy „doświadczyć”. Aby otworzyć „magiczną przeprawę”, jaka wzniesie się ponad mur materialny, myślowy, emocjonalny. Otworzy na relację z samym sobą, z innym człowiekiem lub Stwórcą. Tę opowieść członkowie Photo Industrial Team:
– Małgorzata Dołowska;
– Jarosław Dumański;
– Elżbieta Gajowniczek;
– Ewa Gawlik;
– Rafał Kalinowski;
– Marta Krawczyk;
– Waldemar Siatka;
– Piotr Tomala;
– Agnieszka Tomiczek;
realizują poprzez fotografię. Grupa działa od 2019 roku pod auspicjami Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenie Twórców w Warszawie i zrzesza członków rzeczywistych Fotoklubu RP oraz jego sympatyków. Celem głównym grupy twórczej Photo Industrial Team jest rozwój fotografii artystycznej i dokumentalnej w zakresie szeroko rozumianej fotografii industrialnej. Poprzez takie działania jej członkowie chcą także popularyzować zagadnienia związane z przemysłem i jego rolą w życiu społeczeństwa w dobie „czwartej rewolucji przemysłowej”.
W cyklu fotografii „Mosty zamiast murów – epizod pierwszy” artyści skupili się na tym, „aby przez najdalsze mosty dotrzeć na najdalszy brzeg. Zaczniemy od najbliższych, materialnych mostów, które przeprawią nas na najbliższe, materialne, codzienne brzegi. Zaczniemy od spojrzenia na most. Znajdziemy w nim także piękno i estetykę konstrukcji oraz kontekst środowiska, w którym on istnieje i opowiedzmy o nich poprzez pryzmat fotografii artystycznej”.
Waldemar Siatka, artysta fotograf i animator kultury z Zamościa od lat współpracuje m.in. ze środowiskiem fotografów z Kijowa, a w ramach działań w Grupie Artystycznej Atina od początku związany jest z „Po-Mostami”. To dzięki jego staraniom będziemy mogli zobaczyć też w Galerii Zwiastun Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie przejmującą wypowiedź Ukraińców, którym mosty i domy burzy rosyjski agresor. Kadry łapane w pośpiechu, w większości w czasie ucieczki do schronu, niczym „odpryski” okrutnej rzeczywistości.
„Nawet jeśli żyjesz „wewnątrz wydarzenia”, niebezpieczeństwo odczuwasz tylko w bezpośrednim sąsiedztwie. Nasze życie zmieniło się w jednej chwili. Fotografia to kronika współczesna. I choć ze względu na okoliczności wojskowe nie wszyscy fotografowie są w stanie napisać ten wizualny „rękopis”, oni czują, że trzeba jeszcze poczynić jakieś notatki. Tutaj są znaki i elementy nowej rzeczywistości. Z czasem ta zmieniona rutyna przejdzie do historii” – wyznają twórcy z Kijowa i Czernihowa:
– Nelli Spirina;
– Vasilij Katiman;
– Pawlo Rybołowlew;
– Andrii Chekanovskyi.


14.10.22 – „Wielokulturowość w urban sketchers” – wystawa międzynarodowa, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie; wernisaż godz. 19.00.
Urban Sketchers jest organizacją non-profit mającą na celu szerzenie artystycznych, historycznych i edukacyjnych wartości wynikających z rysowania miejskich lokalizacji; opiera się na promowaniu swoich działań oraz łączeniu ludzi na całym świecie; osób, które rysują na żywo, „na miejscu” tam, gdzie żyją lub gdzie podróżują. Ich rysunki opowiadają historię otoczenia, w jakim się aktualnie znajdują. Są kroniką, świadkiem konkretnego czasu i miejsca, spotkania z innymi rysownikami, którzy chętnie zjeżdżają się z różnych, odległych miast, krajów, by wspólnie rysować na USk meetingach. Ta społeczność wspiera się, wymienia doświadczenia i malarsko-rysunkowe rekwizyty oraz pokazuje swoje prace w Internecie. Nnajczęściej na USk grupach społecznościowych. Jedną z nich jest Urban Sketchers Poland, która działa pod egidą ogólnoświatowego USk i oprócz licznych spotkań, plenerów rysunkowych, plenerów rysunkowo – malarskich organizuje wystawy, a w tym roku pokusiła się o organizację międzynarodowego Festiwalu Miejskiego Szkicowania w Świdnicy, na jakim pojawiło się ponad 150 miłośników urban sketchers z kilkudziesięciu krajów. Na wystawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych zobaczymy prace prezentowane na wystawach w kilku miejscach w Polsce, które organizowały Justyna Wojnowska, Dorota Pindur, Katarzyna Kosiak i Anita Grobelak.


Ich autorami są:
– Magdalena Anzorge-Kurkowska;
– Małgorzata Biel;
– Paulina Bocheńska;
– Dawid Bocheński;
– Monika Borowicz;
– Kama Dembińska;
– Anita Grobelak;
– Monika Hartman;
– Małgorzata Kania;
– Volha Kavalenkova;
– Jerzy Klimczak;
– Natalia Kolomoiets;
– Katarzyna Kosiak;
– Maria Kusznir;
– Marta Lukiv – Lyubytska;
– Olha Lysenko;
– Iza Marciniak;
– Oksana Matskovitch;
– Adam Michen;
– Krzysztof Mazoń;
– Małgorzata Migalska;
– Zuzanna Mikołajczak;
– Sylwia Niedźwiedzińska;
– Pedro Noureiros
– Dorota Pindur
– Alina Piskorz;
– Magdalena Pazoła;
– Karolina Pelka;
– Krystyna Piaskowska;
– Bogdan Rozhak;
– Agnieszka Ryba;
– Joanna Sałata;
– Aneta Skórnicka;
– Anna Strutyńska;
– Anastasia Sydorko;
– Magdalena Turek – Staniucha;
– Anna Yudina;
– Elżbieta Wlezień;
– Justyna Wojnowska;
– Suren Vardanian;
– Anna Zabielska;


22.10.22 – „Mówię czarno – biało – kolorowo. Wystawa lwowskich grafików”;
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie;
wernisaż godz. 19.00.

„Mówię czarno-biało-kolorowo. Wystawa lwowskich grafików” to bardzo zróżnicowana ekspozycja. Prezentuje dorobek graficzny w technikach linorytu, akwaforty, akwatinty, drzeworytu, mezzotinty, miedziorytu, litografii, monotypii. Prace powstawały w różnych okresach czasowych: tym przed…, kiedy Lwów rozkwitał, i covidowym. Przybliżają nam obiekty zainteresowań młodego pokolenia ukraińskich grafików i skłaniają do refleksji, jak my postrzegamy świat i otaczającą nas rzeczywistość. „W tym trudnym dla Ukraińców momencie stają się też manifestacją słów: «Jeśli nie ma kultury, to o co walczymy…»” – stwierdza prof. dr hab. Olha Lukovska, kuratorka projektu „Sztuka jest bronią!”, zastępczyni dyrektora Lwowskiego Pałacu Sztuki, wykładowca Ukraińskiej Akademii Drukarstwa we Lwowie, członek Art Respect Foudation.
Na wystawie zobaczymy prace następujących twórców:
– Kostia Capok;
– Iwan Dranczak;
– Olena Hałaburda;
– Jarosława Hołym;
– Renata Horbowa;
– Chrystyna Janko;
– Wira Kordoba;
– Iryna Kuryłyszyn;
– Anastasiya Meszko;
– Nazar Miknowski;
– Kateryna Oczkuś;
– Marta Ryżok;
– Artur Stolaruk;
– Marija Szpaczyńska;
– Anastasija Timofejenkowa;
– Aleksandr Ziomko;
– Natalia Żurawczyk;
Ostatnie lata nie są łatwym okresem dla inicjatyw kulturalnych, jakich realizacja często niewdzięcznie bywa uzależniona od pandemii, lockdownu, wojny, materialnego zubożenia, rozmywając wzniosłe plany. Jednak mamy nadzieję, że uczestnictwo w PO – MOSTACH artystów i widzów okaże się dla nich cennym doświadczeniem.


Anita Grobelak – dyrektor artystyczny festiwalu; Grupa artystyczna Atina, Stowarzyszenie Yes, I can.


ORGANIZATORZY i PARTNERZY:
– Grupa artystyczna ATINA – organizator;
– NGO „Ekołogija. Kultura. Sztuka” – współorganizator;
– Stowarzyszenie Yes, I can – współorganizator;
– Muzeum Częstochowskie;
– Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”;
– Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie;
– Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie;
– Grupa Twórcza Photo Industrial Team;
– Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne;
– NGO Fundacja Art Respect;
– Urban Sketchers Poland;
– Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców (AFRP).


Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest wolny.