Sztuki wizualne
PO-MOSTY – międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych
Częstochowa ()
2022-10-07, godz. 18:30 2022-10-07, godz. 19:30 2022-10-10, godz. 18:00 2022-10-14, godz. 19:00 2022-10-22, godz. 19:00
„PO-MOSTY” – międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych 2022
W „PO-MOSTACH” interesują nas różnorodne realizacje z zakresu malarstwa, rysunku, grafiki, fotografii, rzeźby, instalacji, video – artu, tkaniny artystycznej, które dotykają zagadnienia wielokulturowości, ukazując bogactwo jej wątków i motywów. Szukają „pomostów” łączących różne narodowości lub mówiących o wykluczeniu, problemie współczesnej unifikacji, tudzież ocierających się o magiczno – religijną funkcję sztuki. Prace łączy też motyw homo viatora, emigranta, migranta doświadczającego wielokulturowej palety rzeczywistości oraz motyw wojny co jednych dzieli, a innych łączy.
Festiwal jest rozwinięciem
projektu zainicjowanego w 2020 roku, a oscylującego wokół zagadnień
wielokulturowości, na który złożyły się następujące działania: plener
„Na bieszczadzkim szlaku” i wystawa poplenerowa w Bandrowie Narodowym
(2020); wystawa w Muzeum Częstochowskim – Galeria Dobrej Sztuki, pt.:
„Podróż na Wschód – Wielokulturowość. Wystawa międzynarodowa” (2020-21);
międzynarodowa wystawa „Po-Mosty żywiołu wielokulturowości” w Muzeum
Regionalnym im. Adama Fastnachta w Brzozowie (2021); międzynarodowa
wystawa „BOGU – CHWAŁA. Historia i tożsamość. Polska, Ukraina, Słowacja,
Chorwacja, Bośnia i Hercegowina w Miejskim Centrum Kultury w Boguchwale
(2021); plener artystyczny „Częstochowa & Jura”, w którym
uczestniczyli artyści głównie z Polski oraz Ukrainy, zaś pokłosiem ich
spotkania była międzynarodowa wystawa poplenerowa „Częstochowa. Miasto
na Jurze” w Muzeum Częstochowskim – Stary Ratusz (sierpień 2022).
Festiwal rozpoczniemy 7 października 2022 roku wystawą w Muzeum Częstochowskim – Galeria Dobrej Sztuki oraz ekspozycją w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater”. 10 października zapraszamy do Miejskiej Galerii Sztuki – Galeria Zwiastun, a potem 14 i 22 października do Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie.
Na festiwalu zobaczymy prace ok. 130 artystów z Polski, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Peru, Litwy, Łotwy, Armenii, jakich drogi się przecinały, stykały tworząc płaszczyznę wielokulturowego doznania. Silną grupę stanowią tu artyści, będący jednocześnie animatorami kultury, którym bliskie jest budowanie artystycznych pomostów.
7.10.22
– Międzynarodowa wystawa „Geografia miejsc, topografia zmysłów”;
Muzeum
Częstochowskie – Galeria Dobrej Sztuki;
wernisaż o godz. 18.30
To
wystawa inaugurująca „PO-MOSTY” – międzynarodowy festiwal sztuk
wizualnych 2022 i sygnalizująca ścieżki, którymi pragniemy podążać w tym
roku. Jej tytuł zaproponowała Sofia Kaskun – prezes NGO „Ekologia.
Kultura. Sztuka”; partner projektu, z którym wielokrotnie współpracowała
już Grupa artystyczna Atina.
W tym zderzeniu spojrzeń pojawią się:
– Piotr Barszczowski – z „Ostatnią Wieczerzą XXI” nagrodzoną złotym
medalem im. Wawrzyńca Wspaniałego „Lorenzo il Magnifico” w kategorii
Sztuki Multimedialne oraz nagrodą publiczności na XIII Biennale Sztuki
we Florencji;
– Małgorzata Chmielowska – z relacją międzyludzką;
– Piotr Cyrol – z egzotycznym cyklem fotograficznym;
– Bogusław Doba – z analizą idącego przed siebie;
– Anita Grobelak – z pożarem katedry z 2019 roku, który z Jesiennego
Salonu Sztuki we Lwowskim Pałacu Sztuki wrócił do Polski tuż przed
wojną;
– Monika Hartman – z odwołaniami do protestantyzmu i „Biblii”;
– Waldemar Jarosz – z nią i z nim;
– Małgorzata Kania – z podróżnikami przestworzy;
– Jerzy Klimczak – z wymowną Buczą;
– Carolina Khouri – z wynikami londyńskich odpowiedzi na fundamentalne
pytania egzystencjonalne o sytuację człowieka w chwili zagrożenia
(Covid
19, pandemia, lockdown, wojna);
– Oleksander Korowaj – z fortuną, retro, kolebką, gwiaździstym naszyjnikiem i kwiatem paproci
– Andrzej Kotlarczuk z „Identyfikacją” z pogańskiego Polesia;
– Alicja Kowalska – z etnograficzną dygresją odsyłającą do tańca;
– Seunguk Lee – z koreańską subtelnością w rzeźbie;
– Elżbieta Ledecka – z ideą dostojnego domu;
– Lech Ledecki – z symfonią dźwięków;
– Olha Lukovska – z sentymentalnym dyptykiem ze Lwowa;
– Ewa Miśkiewicz – Żebrowska – z falą;
– Rozalia Nowak – z romskim akcentem, z Papuszą i Fridą;
– Mykoła Opanaszczuk – z etnograficznym studium ludowych, ukraińskich strojów;
– Olga Opanaszczuk – z geometrią zmysłów i alchemią snów;
– Zoriana Opanaszczuk – z haftowanymi chrząszczami zdobionymi ornamentami ze starych ręczników z różnych regionów Ukrainy;
– Andrzej Orlik – z błędnym rycerzem;
– Marian Panek – z detalem kropki, którą zwykł stawiać;
– Beata Petryczka – ze studium czerni, a może bardziej ziemi;
– Katarzyna Raczkowska – z zapisem pewnej podróży;
– Joanna Sidorowicz – ze śląską instalacją;
– Kostya Smolyaninov – z projektem „Sweet Home Halyčyna”;
– Wojciech Antoni Sobczyński – z rzeźbiarskim skokiem poprzez;
– Roman Uwarow z reinterpretacją ludowej lalki motanki w kontekście wojny na Ukrainie;
– Diana Żarów – z muzyką, która łączyła od wieków.
7.10.22 – „Pomiędzy Żółkwią a Stilskiem”;
Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”;
wernisaż godz. 19.30
To dość nostalgiczna opowieść o Żółkwi słynącej z bogactwa zabytków
oraz prehistorycznym siedlisku „Białych Chorwatów” na Ukrainie.
Europejskie dziedzictwo kulturowe, którego los obecnie stoi pod znakiem
zapytania. Sacrum – tradycja – mit zestawione z okrutną prozą życia.
W
OPK „Gaude Mater” zobaczymy zdjęcia z rezydencji „Poznawanie kraju
przez obiektyw kamery”, która odbyła się w Żółkwi w październiku 2021 r.
przy wsparciu finansowym Ministerstwa Młodzieży i Sportu Ukrainy.
Fotografie, jakie wykonali:
– Alina Rega;
– Anna Czerkas;
– Georgy-Anatoliy Bushmin;
– Daria Koltsova;
– Daria Melnikova;
– Karina Strokan;
– Kristina Pashkina;
– Lesya Kovalchyshyn;
– Liana-Maria Blikharska;
– Nazariy Zanoz;
– Natalia Hasanshin;
– Natalka Shkoropanyak;
– Natalia Melnyk Yarema Ostrovsky
oraz zdjęcia z rezydencji „W obiektywie – dziedzictwo kulturowe”, która
odbyła się na terenie Rezerwatu Historyczno-Kulturalnego „Stylskie
Gorodiszcze” w lipcu 2021 r. przy wsparciu grantowym Ukraińskiej
Fundacji Kultury, a w jakiej uczestniczyli następujący artyści:
– Alyona Małaszyna;
– Andrij Symonenko;
– Wiktoria Lichołot;
– Jewhen Worożejkin;
– Maryna Czorna;
– Olesya Saenko;
– Olga Zarechnyuk;
– Taras Pakholyuk;
– Yuriy Levitsky
– Yurko Morikvas.
Dopełnieniem
wystawy fotograficznej jest video – art Danylo Chushak “Live at
Dyravets Stone – Dubrowa, Stilsko” oraz film „Habitats” Myroslava
Trofymuka, oparty na legendach i opowieściach o „Stylskie Gorodiszcze”.
Został on zrealizowany w ramach projektu „W obiektywie – dziedzictwo
kulturowe” przez organizację pozarządową „Ekologia. Kultura. Sztuka” na
terenie rezerwatu historyczno-kulturowego „Stylskie Gorogicze” i
regionalnego parku krajobrazowego „Stylskie Gorbohiria” przy wsparciu
Ukraińskiego Funduszu Kultury.
Myroslav Trofymuk – reżyser, operator, operator drona, montaż;
Andriyan Veremienko – operator;
Anya Styopina – projekt produkcji;
Roman Buta, Bohdana Kuzmenko – operatorzy dronów;
Realizację obu projektów pilotowała Sofia Kaskun – prezes NGO „Ekologia. Kultura. Sztuka”.
10.10. 22 – Mosty zamiast murów – Galeria Zwiastun w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie;
wernisaż godz. 18.00
„Mosty zamiast murów” to wieloetapowy projekt o budowaniu komunikacji;
alegoryczna opowieść o tęsknocie i marzeniu aby móc pokonać wszelką
przeszkodę, barierę, kordon, granicę; każdą niemożliwość dotarcia do
miejsc i ludzi, których chcielibyśmy „doświadczyć”. Aby otworzyć
„magiczną przeprawę”, jaka wzniesie się ponad mur materialny, myślowy,
emocjonalny. Otworzy na relację z samym sobą, z innym człowiekiem lub
Stwórcą. Tę opowieść członkowie Photo Industrial Team:
– Małgorzata Dołowska;
– Jarosław Dumański;
– Elżbieta Gajowniczek;
– Ewa Gawlik;
– Rafał Kalinowski;
– Marta Krawczyk;
– Waldemar Siatka;
– Piotr Tomala;
– Agnieszka Tomiczek;
realizują poprzez fotografię. Grupa działa od 2019 roku pod auspicjami
Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenie Twórców w Warszawie i
zrzesza członków rzeczywistych Fotoklubu RP oraz jego sympatyków. Celem
głównym grupy twórczej Photo Industrial Team jest rozwój fotografii
artystycznej i dokumentalnej w zakresie szeroko rozumianej fotografii
industrialnej. Poprzez takie działania jej członkowie chcą także
popularyzować zagadnienia związane z przemysłem i jego rolą w życiu
społeczeństwa w dobie „czwartej rewolucji przemysłowej”.
W cyklu
fotografii „Mosty zamiast murów – epizod pierwszy” artyści skupili się
na tym, „aby przez najdalsze mosty dotrzeć na najdalszy brzeg. Zaczniemy
od najbliższych, materialnych mostów, które przeprawią nas na
najbliższe, materialne, codzienne brzegi. Zaczniemy od spojrzenia na
most. Znajdziemy w nim także piękno i estetykę konstrukcji oraz kontekst
środowiska, w którym on istnieje i opowiedzmy o nich poprzez pryzmat
fotografii artystycznej”.
Waldemar Siatka, artysta fotograf i
animator kultury z Zamościa od lat współpracuje m.in. ze środowiskiem
fotografów z Kijowa, a w ramach działań w Grupie Artystycznej Atina od
początku związany jest z „Po-Mostami”. To dzięki jego staraniom będziemy
mogli zobaczyć też w Galerii Zwiastun Miejskiej Galerii Sztuki w
Częstochowie przejmującą wypowiedź Ukraińców, którym mosty i domy burzy
rosyjski agresor. Kadry łapane w pośpiechu, w większości w czasie
ucieczki do schronu, niczym „odpryski” okrutnej rzeczywistości.
„Nawet jeśli żyjesz „wewnątrz wydarzenia”, niebezpieczeństwo odczuwasz
tylko w bezpośrednim sąsiedztwie. Nasze życie zmieniło się w jednej
chwili. Fotografia to kronika współczesna. I choć ze względu na
okoliczności wojskowe nie wszyscy fotografowie są w stanie napisać ten
wizualny „rękopis”, oni czują, że trzeba jeszcze poczynić jakieś
notatki. Tutaj są znaki i elementy nowej rzeczywistości. Z czasem ta
zmieniona rutyna przejdzie do historii” – wyznają twórcy z Kijowa i
Czernihowa:
– Nelli Spirina;
– Vasilij Katiman;
– Pawlo Rybołowlew;
– Andrii Chekanovskyi.
14.10.22
– „Wielokulturowość w urban sketchers” – wystawa międzynarodowa,
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie;
wernisaż godz. 19.00.
Urban Sketchers jest organizacją non-profit
mającą na celu szerzenie artystycznych, historycznych i edukacyjnych
wartości wynikających z rysowania miejskich lokalizacji; opiera się na
promowaniu swoich działań oraz łączeniu ludzi na całym świecie; osób,
które rysują na żywo, „na miejscu” tam, gdzie żyją lub gdzie podróżują.
Ich rysunki opowiadają historię otoczenia, w jakim się aktualnie
znajdują. Są kroniką, świadkiem konkretnego czasu i miejsca, spotkania z
innymi rysownikami, którzy chętnie zjeżdżają się z różnych, odległych
miast, krajów, by wspólnie rysować na USk meetingach. Ta społeczność
wspiera się, wymienia doświadczenia i malarsko-rysunkowe rekwizyty oraz
pokazuje swoje prace w Internecie. Nnajczęściej na USk grupach
społecznościowych. Jedną z nich jest Urban Sketchers Poland, która
działa pod egidą ogólnoświatowego USk i oprócz licznych spotkań,
plenerów rysunkowych, plenerów rysunkowo – malarskich organizuje
wystawy, a w tym roku pokusiła się o organizację międzynarodowego
Festiwalu Miejskiego Szkicowania w Świdnicy, na jakim pojawiło się ponad
150 miłośników urban sketchers z kilkudziesięciu krajów. Na wystawie w
Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych zobaczymy prace prezentowane na
wystawach w kilku miejscach w Polsce, które organizowały Justyna
Wojnowska, Dorota Pindur, Katarzyna Kosiak i Anita Grobelak.
Ich autorami są:
– Magdalena Anzorge-Kurkowska;
– Małgorzata Biel;
– Paulina Bocheńska;
– Dawid Bocheński;
– Monika Borowicz;
– Kama Dembińska;
– Anita Grobelak;
– Monika Hartman;
– Małgorzata Kania;
– Volha Kavalenkova;
– Jerzy Klimczak;
– Natalia Kolomoiets;
– Katarzyna Kosiak;
– Maria Kusznir;
– Marta Lukiv – Lyubytska;
– Olha Lysenko;
– Iza Marciniak;
– Oksana Matskovitch;
– Adam Michen;
– Krzysztof Mazoń;
– Małgorzata Migalska;
– Zuzanna Mikołajczak;
– Sylwia Niedźwiedzińska;
– Pedro Noureiros
– Dorota Pindur
– Alina Piskorz;
– Magdalena Pazoła;
– Karolina Pelka;
– Krystyna Piaskowska;
– Bogdan Rozhak;
– Agnieszka Ryba;
– Joanna Sałata;
– Aneta Skórnicka;
– Anna Strutyńska;
– Anastasia Sydorko;
– Magdalena Turek – Staniucha;
– Anna Yudina;
– Elżbieta Wlezień;
– Justyna Wojnowska;
– Suren Vardanian;
– Anna Zabielska;
22.10.22
– „Mówię czarno – biało – kolorowo. Wystawa lwowskich grafików”;
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie;
wernisaż godz. 19.00.
„Mówię czarno-biało-kolorowo. Wystawa
lwowskich grafików” to bardzo zróżnicowana ekspozycja. Prezentuje
dorobek graficzny w technikach linorytu, akwaforty, akwatinty,
drzeworytu, mezzotinty, miedziorytu, litografii, monotypii. Prace
powstawały w różnych okresach czasowych: tym przed…, kiedy Lwów
rozkwitał, i covidowym. Przybliżają nam obiekty zainteresowań młodego
pokolenia ukraińskich grafików i skłaniają do refleksji, jak my
postrzegamy świat i otaczającą nas rzeczywistość. „W tym trudnym dla
Ukraińców momencie stają się też manifestacją słów: «Jeśli nie ma kultury, to o co walczymy…»” – stwierdza prof. dr hab. Olha Lukovska, kuratorka projektu „Sztuka jest bronią!”, zastępczyni dyrektora Lwowskiego Pałacu Sztuki, wykładowca Ukraińskiej Akademii Drukarstwa we Lwowie, członek Art Respect Foudation.
Na wystawie zobaczymy prace następujących twórców:
– Kostia Capok;
– Iwan Dranczak;
– Olena Hałaburda;
– Jarosława Hołym;
– Renata Horbowa;
– Chrystyna Janko;
– Wira Kordoba;
– Iryna Kuryłyszyn;
– Anastasiya Meszko;
– Nazar Miknowski;
– Kateryna Oczkuś;
– Marta Ryżok;
– Artur Stolaruk;
– Marija Szpaczyńska;
– Anastasija Timofejenkowa;
– Aleksandr Ziomko;
– Natalia Żurawczyk;
Ostatnie lata nie są łatwym okresem dla inicjatyw kulturalnych, jakich
realizacja często niewdzięcznie bywa uzależniona od pandemii, lockdownu,
wojny, materialnego zubożenia, rozmywając wzniosłe plany. Jednak mamy
nadzieję, że uczestnictwo w PO – MOSTACH artystów i widzów okaże się dla
nich cennym doświadczeniem.
Anita Grobelak – dyrektor artystyczny festiwalu; Grupa artystyczna Atina, Stowarzyszenie Yes, I can.
ORGANIZATORZY i PARTNERZY:
– Grupa artystyczna ATINA – organizator;
– NGO „Ekołogija. Kultura. Sztuka” – współorganizator;
– Stowarzyszenie Yes, I can – współorganizator;
– Muzeum Częstochowskie;
– Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”;
– Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie;
– Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia” w Częstochowie;
– Grupa Twórcza Photo Industrial Team;
– Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne;
– NGO Fundacja Art Respect;
– Urban Sketchers Poland;
– Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców (AFRP).
Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest
wolny.