Film
Tatami
Kino Studyjne OKF Iluzja (al. Najświętszej Maryi Panny 64)
2024-08-23, godz. 14:30 2024-08-23, godz. 20:30 2024-08-24, godz. 13:00 2024-08-25, godz. 17:30 2024-08-26, godz. 16:30 2024-08-28, godz. 20:30 2024-08-29, godz. 17:00 2024-09-04, godz. 18:30 2024-09-05, godz. 18:30
Jeden
z najlepszych filmów ostatniego festiwalu w Wenecji, wyróżniony nagrodą
specjalną. Rewelacyjny thriller polityczny i poruszający film o
wolności i ucisku.
Gwiazda
irańskiego judo ma szansę zdobyć pierwszy złoty medal dla swojego kraju
na mistrzostwach świata. Leila wraz ze swoją trenerką Maryam jedzie na
mistrzostwa. Wśród jej rywalek jest reprezentantka Izraela i to z nią
być może zmierzy się w końcowej rozgrywce. Politycznie taka konfrontacja
byłaby nie do przyjęcia dla irańskich władz.
W połowie zawodów kobiety otrzymują ultimatum od Republiki Islamskiej, która nakazuje zawodniczce udawać kontuzję i przegrać. Leila musi więc dokonać wyboru. Czy ugiąć się pod presją wysłanników reżimu, o co błaga ją Maryam? Czy też samotnie walczyć – nie tylko o mistrzowski tytuł, lecz o godność, honor i wolność osobistą? Surowe represje za nieposłuszeństwo grożą zarówno Leili i Maryam, jak i ich rodzinom. Podczas zawodów ważą się losy obu kobiet.
„Sport i polityka od wieków splecione są w nierozerwalnym uścisku, co
potwierdza również pierwszy wspólny film Guya Nattiva i Zar Amir
Ebrahimi. Leila bierze udział w mistrzostwach świata w judo i ma spore
szanse na zwycięstwo. Irańska zawodniczka dostaje jednak ultimatum od
ojczystych władz: musi udawać kontuzję lub poddać się, inaczej zostanie
uznana za zdrajczynię, a jej rodzinie będzie grozić niebezpieczeństwo.
Tłem wydarzeń jest narastający konflikt między Iranem i Izraelem,
podbijający tylko aktualność Tatami. Dramat sportowy wchodzi tu
w ożywiony dialog z kinem politycznym, a estetyczna strona filmu
wzmacnia wrażenie rozmywania się granic: moralnych, zawodowych,
geograficznych. Nerwowe, pospieszne decyzje głównej bohaterki i jej
trenerki mogą błyskawicznie wpłynąć na sytuację bliskich im osób. Gra
toczy się nie tyle o medale i wieczną sławę, co o względne
bezpieczeństwo i spokojną przyszłość we własnym kraju. Ebrahimi
oskarżała już irański system jako dziennikarka w Holy Spider, a teraz zadaje drugi celny cios jako współreżyserka i gwiazda Tatami. Bezbłędnie partneruje jej Arienne Mandi, a operator Todd Martin daje popis swojej wrażliwości i minimalizmu” . Wojciech Tutaj
źródło: https://tiny.pl/dnhwf