Film
Maraton Art Horroru: Nieumarli / Kąpiel diabła
Kino Studyjne OKF Iluzja (Aleja NMP 64)
2024-10-31, godz. 19:00
Na przełomie października i listopada w kinach króluje jeden gatunek –
horror. Potwory wypełzają z bagien, psychopatyczni mordercy ostrzą
topory, a egzorcyści szykują wodę święconą.
Proponujemy pierwszy w Polsce maraton art horroru, na który złożą się
dwa nagradzane i doceniane na międzynarodowych festiwalach (Sundance
i Berlinale) filmy, które umiejętnie i w sposób autorski korzystają
z elementów grozy i fascynująco przetwarzają gatunkowe wzorce.
NIEUMARLI
Pewnego dnia umarli wstają z grobów, by powrócić do
swoich domów. Nie rzucają się jednak na żywych, nie pragną wgryźć się w
tętnice i pochłaniać mózgów. Siedzą w wysłużonych fotelach, leżą w
swoich łóżkach i powoli gniją, a debiutująca w pełnym metrażu Thea
Hvistendahl posępnie przygląda się ich bliskim – pogrążonym w smutku
żałobnikom.
„Nieumarli” to ekranizacja książki „Powroty zmarłych” Johna Ajvide
Lindqvista, autora niezwykłego „Wpuść mnie”, na bazie którego Tomas
Alfredson nakręcił w 2008 roku arcydzielny horror „Pozwól mi wejść”. O
ile tamten film (i książka) stanowił jedno z najciekawszych spojrzeń na
tematykę wampiryzmu we współczesnej kulturze, o tyle „Nieumarli” są być
może najbardziej frapującym portretem zombie od czasów „Świtu żywych
trupów”. Zamiast krwawej walki dostajemy bowiem przejmującą żałobę, a
zamiast gore – smutek.
przerwa – 10 minut
KĄPIEL DIABŁA
Austria, XVIII wiek. Głęboko religijna Agnes bierze ślub
z Wolfem, czując się jednocześnie samotna i wobcowana. Nic nie układa
się jednak po jej myśli – mąż nie jest nią zbyt zainteresowany, teściowa
krytykuje ją na każdym kroku, a kredyt, który para wzięła na zakup
domu, wydaje się przewyższać możliwości finansowe nowożeńców. Agnes
szybko popada w depresję. Ponieważ jednak znajdujemy się na austriackiej
wsi sprzed blisko trzech stuleci, wszyscy myślą, że opętał ją diabeł.
To nie tyle horror, ale doskonale udokumentowany historycznie folkowy dramat, który pozwala widzom wczuć się w bohaterkę postawioną w sytuacji bez wyjścia – a przy okazji spojrzeć na realia życia naszych przodków (a w szczególności przodkiń) z zupełnie nowej perspektywy.
źródło: https://tiny.pl/ts4hyg4j