SZUKAJ
CO/GDZIE/KIEDY W CZĘSTOCHOWIE Portal kulturalny

Tył głowy kobiety w wianku

Teatr

Spektakl „Grupa krwi"

Teatr im. Adama Mickiewicza (ul. Kilińskiego 15)
2022-09-09, godz. 19:00 2022-09-10, godz. 19:00 2022-09-11, godz. 19:00 2022-09-24, godz. 19:00 2022-09-25, godz. 19:00 2022-10-30, godz. 19:00 2022-11-26, godz. 19:00 2022-11-27, godz. 19:00 2022-12-17, godz. 19:00 2022-12-18, godz. 19:00 2023-01-25, godz. 19:00 2023-01-26, godz. 19:00 2023-02-25, godz. 19:00 2023-02-26, godz. 19:00 2023-04-25, godz. 18:00 2023-09-30, godz. 19:00 2023-10-01, godz. 19:00 2024-03-23, godz. 19:00 2024-03-27, godz. 10:00 2024-03-27, godz. 18:00
Udostępnij

Agata Biziuk – charyzmatyczna reżyserka i wykładowczyni. Stworzyła wiele spektakli docenianych i nagradzanych w całej Polsce.


Anna Wakulik – dramatopisarka, autorka scenariuszy teatralnych, telewizyjnych i radiowych. Finalistka i laureatka prestiżowych konkursów dramatopisarskich.


Obie twórczynie, mimo że znają się od lat, po raz pierwszy współpracują na linii reżyser – dramaturg. Są dobrze znane częstochowskiej publiczności. Pierwsza to reżyserka i scenarzystka kultowego spektaklu Fundacji Teatr Papahema „Skłodowska. Radium Girl”, a druga jest autorką „Zażynek” – słuchowiska zrealizowanego przez Teatr Mickiewicza i Teatr Nowy w Częstochowie.


"Grupa krwi" to brawurowy komediodramat, mający coś z ducha dzieł Witkacego i Mrożka. Kryjący tajemnice. Zaskakujący i metaforyczny.


Wakulik bierze pod lupę polskie mity, bada ich żywotność, aby na końcu rozbroić je w anarchizujący sposób. Tutaj nic nie będzie tak, jak nam się na początku może wydawać! Dramatopisarka bawi się konwencjami, nawiązuje zarówno do polskiej tradycji, historii, jak i do zjawisk i postaci popkultury. Tekst przesycony jest ironią i absurdalnym poczuciem humoru. Autorka scenariusza raz puszcza oko do widza, aby za moment poddać wszystko gorzkiej refleksji. „To jest (…) cudowny moment w teatrze, kiedy kończy się groteska i ironia, a zaczyna powaga. (…) W życiu też” – mówi jedna z bohaterek sztuki.

W dworku między „Gdańskiem, Gorzowem, Białymstokiem a Krakowem” spotykają się dwie pary rodzeństwa: Rita i Michał oraz Anna i Michał 2. Widzą się po raz pierwszy w życiu. Powód tego spotkania to podział majątku. Do przejęcia jest dworek, który stał się współwłasnością w wyniku rzekomego mezaliansu popełnionego przez przodków obu par. Jedna z nich ma korzenie szlacheckie, druga – chłopskie. Spotykają się dzień przed procesem spadkowym, aby na sali sądowej uniknąć „pretensji, animozji, żartów podszytych jadem, nerwowych parsknięć”.


Dość szybko okazuje się jednak, że wszelkie próby znalezienia wspólnego języka i porozumienia są niemożliwe. Pomimo że bohaterowie dramatu żyją tu i teraz, na wierzch wychodzą uprzedzenia, podziały i animozje. Spotkanie w rodzinnym gronie niestety nie okaże się „Krótkim filmem o miłości”.


Dramat Anny Wakulik skłania do refleksji nad kwestią tożsamości. To poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Czy nadal jesteśmy zdominowani przez geny, pochodzenie, wykształcenie? Jak często padamy ofiarami własnych uprzedzeń? Czy w dobie globalizacji podział społeczeństwa na klasy ma sens? Czy zakotwiczone w języku polskim, a może nadal w naszej mentalności, powiedzenia o słomie wystającej z butów i błękitnej krwi mają jeszcze rację bytu?


Agata Biziuk w swojej inscenizacji sięga po teatr formy. Działa z rozmachem! To są teatralne czary-mary, które uwidaczniają się nie tylko w pracy z aktorem, reżyserii, ale także w scenografii, multimediach, choreografii i muzyce.


Polska prapremiera sztuki odbyła się 10 września 2022 r. w Teatrze im. Adama Mickiewicza.


Tekst: Anna Wakulik, reżyseria – Agata Biziuk, muzyka – Radosław Duda, scenografia – Maks Mac, ruch sceniczny – Krystyna Lama Szydłowska, reżyseria świateł – Maciej Iwańczyk, projekcje wideo – Tobiasz Czołpiński.


Obsada: Rita – Agata Ochota-Hutyra, Michał – Maciej Półtorak, Anna -– Helena Radzikowska (gościnnie), Michał 2 – Maciej Szymon Cempura (gościnnie).


Spektakl powstał w ramach projektu "DRAMATOPISANIE" Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Dofinansowano go ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.